Concerten


Titanen
apr.
6

Titanen

Spanning… Sensatie… HeldhaftigheidSlechts enkele kenmerken voor het aankomende concert van het PMO! Kom op 5 - of 6 april naar een van onze mythische concerten waar wij ons programma “Titanen” gaan laten horen!

Op de standaard staat:

Die Geschöpfe des Prometheus, Ludwig van Beethoven

Symfonie Nr.9 “de grote”, Franz Schubert

Het belooft een geweldig concert te worden, waarin we h meenemen naar het oude Griekenland, waar de mythe van Prometheus zich voor uw oren zal voltrekken… om vervolgens de berg van Olympus te beklimmen; daar aanschouwt men een monument van hemelse grootheid, De Negende van Schubert. De muziek is fris, vitaals en virtuoos! Een grote uitbarsting van levensvreugde, al met al een programma wat u absoluut niet mag missen!

Evenement bekijken →
Titanen
apr.
5

Titanen

Spanning… Sensatie… Heldhaftigheid
Slechts enkele kenmerken voor het aankomende concert van het PMO! Kom op 5 - of 6 april naar een van onze mythische concerten waar wij ons programma “Titanen” gaan laten horen!

Op de standaard staat:

  • Die Geschöpfe des Prometheus, Ludwig van Beethoven

  • Symfonie Nr.9 “de grote”, Franz Schubert

Het belooft een geweldig concert te worden, waarin we h meenemen naar het oude Griekenland, waar de mythe van Prometheus zich voor uw oren zal voltrekken… om vervolgens de berg van Olympus te beklimmen; daar aanschouwt men een monument van hemelse grootheid, De Negende van Schubert. De muziek is fris, vitaals en virtuoos! Een grote uitbarsting van levensvreugde, al met al een programma wat u absoluut niet mag missen!

Evenement bekijken →
Grensverleggend
apr.
23

Grensverleggend

Op zondag 23 april speelt het PM-Orkest een bijzonder en verfrissend middagconcert. We gaan op ontdekkingstocht langs de verschuivende grenzen in het Midden-Europa van de late 19e eeuw. Op het programma staan verschillende korte stukken waarbij het orkest zowel als geheel als in kleinere bezettingen te horen zal zijn, gecomponeerd door bekende en minder bekende componisten.

Reis een zondagmiddag met ons door het gebied dat tegenwoordig Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije beslaat. Laat u meevoeren door de klanken die grenzen overstijgen – of misschien juist bepalen?

In het concert zal ook een korte lezing worden gegeven door prof. dr. Sarah Cramsey, bijzonder hoogleraar Midden-Europese studies en Universitair Docent Jodendom en Diaspora Studies aan de Universiteit Leiden, zal de muziek koppelen aan nationale en culturele grenzen in het laat-19e-eeuwse Midden-Europa.

“Grenzen omsluiten en doorkruisen Mitteleuropa. Echte en ingebeelde kaarten onthullen historische grenzen, geologische grenzen, religieuze grenzen, etnische grenzen, nationale grenzen, culturele grenzen en politieke grenzen. "Midden-Europeaan" zijn in de late 19e eeuw, de vroege 20e eeuw en zelfs vandaag de dag is een ‘grensganger’ zijn. Mijn lezing zal deze muzikale ervaring van grensoverschrijding in een grotere context plaatsen, deze componisten als grensgangers zelf belichten en laten zien hoe een discussie over "grenzen" een unieke lens biedt om de geschiedenis, cultuur en muziek van Midden-Europa te leren kennen.”


Programma

  • 3 Stücke für Orchester - Anton Bruckner

  • Scherzo in E mineur, op. 19 - Karl Goldmark

  • Serenade voor strijkers - Josef Suk

  • Sinfonietta voor dubbel blaaskwintet - Joachim Raff

Evenement bekijken →
Vergeten Vrouwen
nov.
11
naar 12 nov.

Vergeten Vrouwen

Op 11 en 12 november speelt het PM Orkest twee concerten rond het thema Vergeten Vrouwen. De kunsten zijn vaak nog een mannenwereld. Hoewel onder musici en solisten de balans steeds meer gelijk getrokken wordt, zijn componisten nog steeds meestal man. Deze reeks concerten biedt een mooie kans om kennis te maken met vrouwelijke componisten die lang minder aandacht hebben gekregen. Ook vinden vinden wij het belangrijk dat jonge musici in aanraking komen met verschillende muziekstijlen en componisten. Want als het aan ons ligt is het nooit te laat om vrouwelijke componisten het podium te geven dat zij verdienen, of dat nou componisten zijn uit de 18e of 21e eeuw. 

I feel I must fight for my music, because I want women to turn their minds to big and difficult jobs; not just to go on hugging the shore, afraid to put out to sea

— Ethel Smyth

Concertdata:

11 november 2022, 20:00
Lutherse Kerk, Den Haag

12 november 2022, 20:00
Geertekerk, Utrecht

Dirigent: Aafko Boonstra
Solisten: Cecilia van Berkum (viool), Sam Kuijper (hoorn)

Programma:

19:15 - 19:35 Lezing door Lotte Kokkedee en Maria Luisa Guevara Tirado

  • De klanken van Louise Farrenc, Ethel Smyth en talloze andere vrouwe­lijke componisten dringen zelden door tot de bastions van de klassieke muziek. De ‘grote’ componisten – altijd man, wit en bij voorkeur Duits of Frans – domineren nog steeds onze auditieve wereld. En nog steeds worden vrouwelijke componisten vaak buiten de concertzalen gehouden – in 2019 werd er slechts één werk van een vrouw genoemd tijdens de jaarpresentatie van het Amsterdamse muziekpodium. In de lezing voorafgaand aan het concert buigen Maria Louisa Guevara Tirado en Lotte Kokkedee zich over de volgende vragen: Zijn er geen grote vrouwelijke componisten geweest en zo nee, waarom niet? Waarom is onze publieke kennis op dit gebied zo beperkt?

    Bij deze lezing wordt het publiek meegenomen in de leefwereld van de vrouwelijke componist en welke sociale structuren, culturele waarden en institutionele belemmeringen een glazen plafond vormden voor vrouwen in de late 19e en vroege 20e eeuw. Guevara Tirado en Kokkedee bespreken waarom sommige vrouwen wel en andere niet door het glazen plafond wisten te breken en welke factoren de dominantie van de mannelijke componisten blijven hooghouden in het huidige muziekrepertoire.

Hesce Mourits – Pater Noster
Ethel Smyth – Dubbelconcert voor viool en hoorn
Louise Farrenc – Symfonie No. 3

Download hier het programmaboekje.

  • Hesce Mourits is cellist en componist. Ze studeert aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Larissa Groeneveld (cello) en Calliope Tsoupaki (compositie). Op jongere leeftijd begon ze aan de Sweelinck Academie, de jong-talent afdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Hier heeft ze les gehad van onder andere Monique Heidema en Maarten Mostert.

    Mourits heeft onder andere masterclasses gevolgd bij Timora Rosler, Jeroen den Herder en Leonid Gorokov. Ze heeft in diverse jeugd- en studentenorkesten gespeeld (waaronder het Kennemer Jeugd Orkest, Nederlands Jeugd Strijk Orkest). Op dit moment is ze de aanvoerder van de cellosectie van het VU-orkest. Als solist heeft Mourits een voorliefde voor moderne en nieuwe muziek, met name van vrouwelijke componisten, en van componisten die speciale kwaliteiten vragen van de cellist (Sofia Gubaidoelina, Peter Vasks)

    Werk van haar werd uitgevoerd in de Philharmonie Haarlem en aan het Koninklijk Conservatorium, en op dit ogenblik is een werk in voorbereiding dat te horen zal zijn op The Hague Highlights

    Pater Noster

    Voor het PM orkest schreef ik een stuk over het thema “vrouw”. Hiervoor gebruik ik het gedicht pater noster van de dichter Antjie Krog. Antjie Krog is een Zuid-Afrikaanse dichter en schrijver. In haar literatuur komen thema’s als moederschap en vrouw zijn veel voor. In dit stuk heb ik zowel inspiratie gehaald uit dit prachtige gedicht als persoonlijke ervaringen. Enerzijds is het een gevoel van frustratie, radeloosheid of angst. Maar er zit ook een keerzijde aan. In het gedicht bevrijdt de vrouw zichzelf te midden van de natuur. Ze staat op een rots, bij de zee, ze voelt zich sterker dan ooit. – ze is een vrije vrouw. Deze boodschap van hoop wil ik ook meegeven, seksisme zal altijd blijven bestaan, maar samen kunnen we ertegen strijden en elkaar helpen in de hoop ooit zo een bevrijd gevoel te mogen ervaren.

  • Dame Ethel Smyth werd geboren in een rijke middenstands familie in Engeland. Hoewel haar vader niet wenste dat zijn dochter een carrière als componist ambieerde, mocht Smyth toch naar het Conservatorium in Leipzig waar ze het slechts een jaar uithield. Ze gaf haar muzikale droom niet op en nam lessen van Heinrich von Herzogenberg. Ook werd ze goede vrienden met de componist Pyotr Tchaikovsky die haar later in zijn memoir omschreef als “een van de weinige vrouwelijke componisten waarvan men serieus kan zeggen dat ze iets waardevols bereikt op het gebied van muzikale creatie.” Na een tijdje gewoond en gewerkt te hebben in verschillende landen in Europa keert Smyth in 1890 terug naar Engeland waar ze naam begint te krijgen met haar operas. Tussen 1911 en 1913 gaf Smyth het componeren van grotere werken even op om zich te wijden aan de Engelse suffragette beweging. Ze heeft zelfs nog eens twee maanden in de gevangenis gezeten voor het ingooien van ramen met andere feministen. Toen een vriend van haar, Thomas Beecham, haar bezocht in de gevangenis schijnt ze The March of the Women hebben gedirigeerd in een memorabel concert met de andere opgesloten suffragettes. Smyth is ook bekend vanwege haar liefdesrelatie met Virginia Woolf en andere bekende vrouwen.

  • Louise Farrenc groeide op in een creatieve familie van schilders en beeldhouwers. Ze begon al op jonge leeftijd op de piano en meldde zich op haar vijftiende aan bij het Conservatorium van Parijs voor compositie. Na haar studie begon Farrenc een carrière als concertpianist en was de enige vrouwelijke docent aan het Conservatorium van Parijs gedurende de gehele 19de eeuw. Ze bevocht de loonkloof tussen haar salaris en dat van haar mannelijke collega's op het Conservatorium en na jarenlang aandringen werd dit uiteindelijk ook toegekend. Alhoewel Farrenc nooit de erkenning kreeg voor haar muziek in haar eigen tijd, bleef ze naast haar andere werkzaamheden muziek componeren.

 
 
 
 

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door onze vrienden en sponsoren

Evenement bekijken →
Leidse Hofjes Concerten
sep.
3

Leidse Hofjes Concerten

Traditiegetrouw wordt op de Leidse Hofjes Concerten muziek gespeeld op verschillende historische locaties in Leiden. Dit jaar doet het Practicum Musical Orkest mee in kleinere bezetting. Enthousiaste orkestleden laten in verschillende samenstellingen een divers palet aan muziekstijlen horen. Dit is een mooie kans om te genieten van wat onze orkestleden en de stad Leiden te bieden hebben.

De ensembles zullen spelen in drie verschillende tijdsblokken op de Burcht. Op het programma staan onder andere Deel 1 van het Celloconcert in C van Joseph Haydn (gebracht door de cellosectie), de Serenata in Vano van Carl Nielsen en delen uit de Strijkersserenade van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski.

Tijden: 13.15-13.50u; 15.25-16.00u; 17.25-18.00u

Voor meer informatie over de Leidse Hofjes Concerten en kaarten, ga naar: https://leidsehofjesconcerten.nl

Evenement bekijken →
Midzomernacht bij Kasteel Oud Poelgeest
jun.
21

Midzomernacht bij Kasteel Oud Poelgeest

Al een hele tijd geleden kregen wij van Leids Universitair Fonds (LUF) de Snouck Hurgronje-prijs voor ons Midzomernachtsconcert. Op dit concert spelen wij Midzomernachtsdroom van Mendelssohn, en dat op een erg bijzondere locatie, namelijk Kasteel Poelgeest in Oegstgeest!
We zijn zo blij dat dit concert eindelijk door mag gaan zoals wij het ooit voor ogen hadden, en willen het LUF daarvoor ontzettend bedanken.

Programma:

20:00 Symfonie nr. 6, Pastorale van Beethoven

21:00 Midzomernachtsdroom van Mendelssohn


Aangezien dit concert in de open lucht plaatsvindt is het aan te raden een picknickkleedje mee te nemen voor een plekje in de tuin van het kasteel. Komen jullie ook luisteren op 21 juni? Gratis kaarten zijn verkrijgbaar op

https://kasteeloudpoelgeest.com/midsummernight/

Evenement bekijken →
Openluchttheater Leidse Hout
jun.
18

Openluchttheater Leidse Hout

Het Openluchttheater Leidse Hout is prachtig gelegen aan de rand van Leiden en Oegstgeest. Op het programma staat de zesde symfonie “Pastorale” van Beethoven en delen uit de Midzomernachtsdroom van Mendelssohn, vergezeld door een moderne hervertelling van de essentie van de komedie van Shakespeare.

Komt u ook genieten van mooie muziek op deze sprookjesachtige locatie?

Dirigent: Aafko Boonstra
Verteller Midzomernachtsdroom: Marloes van Stormbroek

Kaarten zijn verkrijgbaar via https://oltleiden.nl/wordpress/programma-2022/

Evenement bekijken →
Lentekriebels
apr.
2

Lentekriebels

De lente is een nieuw begin: de zon komt terug, dieren en planten krijgen nieuw leven en al het donkere en grauwe van de winter maakt plaats voor licht en kleuren. Ook wij staan te popelen om na deze grauwe periode te beginnen aan een muzikale lente. Om deze in te luiden, presenteren we een gevarieerd programma vol lentekriebels!

Ravel voelt het voorjaar als een aansporing om terug te kijken. Niet uit melancholie, maar als ode aan overledenen. Zijn oorspronkelijke inspiratie is barokcomponist François Couperin, maar wanneer hij de suite na de Eerste Wereldoorlog afmaakt, doet hij dat als eerbetoon aan zijn vrienden die die periode niet hebben overleefd.

Wagner daarentegen voelt heel andere lentekriebels. Nadat hij zijn intrek neemt op het landgoed van zijn geldschieter en diens vrouw, schrijft zij gedichten die Wagner op muziek zet. Dat haar rol in deze liederen pas na haar dood bekend mocht worden, zult u zich kunnen voorstellen als u de teksten hoort.

Beethoven, tenslotte, neemt ons mee op een wandeling door de natuur. We horen onder andere vogels (herkent u ze?), een storm en een herdersliedje. Is er een mooiere manier om de lente in te luiden?

Aanvang: 2 april 2022, 20:00
Locatie: Lutherse Kerk, Den Haag

Dirigent: Aafko Boonstra
Solist: Caroline Cartens

Programma:

  • Ravel - Le Tombeau de Couperin

  • Wagner - Wesendonck Lieder

  • Beethoven - Symfonie no. 6 “Pastorale”

Klik hier voor tickets!

  • Sopraan CAROLINE CARTENS studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium, de Dutch National Opera Academy en de CNIPAL-operastudio. Ze was prijswinnares op het Concours d’Opera de Marseille en is gespecialiseerd in zowel hedendaagse muziek als het grote operarepertoire. Ze heeft een breed repertoire variërend van Violetta La traviata (RAP-Reisopera), Najade Ariadne auf Naxos (Reisopera), Bloemenmeisje Parsifal (DNO), Elisabeth Tannhauser (Understudy DNO), Helena A Midsummer Night’s Dream (DNOA), La Contessa Le nozze di Figaro (Barokopera Amsterdam) Donna Anna Don Giovanni, tot Bleke Dame in De speler van Prokovjev (DNO), Berta in Il barbiere di siviglia (Reisopera) en wereldpremières als Huba de Graaff’s De Dood van Poppea, Seung-Ah Oh’s Lege Wieg, Peter-Jan Wagemans’ Legende (DNO) en Chiel Meijering’s Alzheimer en Grenspost Zinnenwald (De Ereprijs). Als soliste zong ze onder meer Mozarts Requiem, Beethovens Mis in C (Orchestre National de Cannes-PACA), Verdi’s Requiem (Gelders Orkest), Brahms Requiem (I Romantici), Strauss Vier Letzte Lieder en Stravinsky’s Les Noces. Toekomstige engagementen betreffen Pynarello’s Passie Highlights.

    Caroline is een van de oprichters van het Platform voor Freelance Musici en strijdt in die hoedanigheid voor betere arbeidsvoorwaarden, meer solidariteit en een groter draagvlak in de maatschappij voor freelance musici. Ook is ze bestuurslid bij de Creatieve Coalitie, een koepelorganisatie die meer dan 50.000 werkenden in de kunsten representeert. Naast haar werk als sopraan en belangenbehartiger werkt Caroline voor het Koninklijk Conservatorium, waar ze verantwoordelijk is voor Practicum Musicae en Start-Up! en studeert ze Rechtsgeleerdheid en Fiscaal Recht aan de Universiteit Leiden.

Evenement bekijken →
447ste Dies Natalis Universiteit Leiden
feb.
8

447ste Dies Natalis Universiteit Leiden

Voor de 447ste verjaardag van de Universiteit Leiden speelt het Practicum Musicae Orkest delen uit Ravel’s Tombeau de Couperin! Een prachtig stuk met het scala aan klankkleuren waar Ravel bekend om staat. Helaas zullen we door COVID-19 niet live spelen zoals normaal, maar er zal een opname uitgezonden worden tijdens de Dies viering op 8 februari.

Je kunt ons gelukkig toch horen via de livestream van de Universiteit Leiden door hier te klikken.

Evenement bekijken →
Sinterklaasconcert
dec.
4

Sinterklaasconcert

Dit jaar speelt het Practicum Musicae Orkest een Sinterklaasconcert! Het belooft een feestelijke middag te worden, hopelijk zien we jou daar!

Programma:

  • Ravel - le Tombeau de Couperin

  • Haydn - Symfonie 104

Het concert is gratis.

NB. Een geldige Coronacheck-QR code is vereist.

Beeld: Alex Schröder

Evenement bekijken →
Jazz @ Leidse Hofjesconcerten
sep.
17

Jazz @ Leidse Hofjesconcerten

Samen met The Peter Beets and Henk Meutgeert New Jazz Orchestra swingt het Practicum Musicae Orkest tijdens Rhapsody in Blue van Gershwin en (bewerkte) werken van Tchaikovsky. Voor de jazz- en klassieke muziek liefhebber is dit een uitgelezen kans om te genieten van beide genres, en dat alles op niets minder dan de Leidse Hofjesconcerten!

Klik hier voor kaarten.

Evenement bekijken →
Kerstgalaconcert
dec.
14

Kerstgalaconcert

Het jaarlijkse Practicum Musicae Kerstgalaconcert is inmiddels een vast ritueel geworden voor veel muziekliefhebbers in Den Haag, Leiden en omstreken. Helaas kon het gala dit jaar geen doorgang vinden in zijn oorspronkelijke vorm, en mocht er geen publiek aanwezig zijn. Toch heeft het PMO een programma samengesteld wat live online bij te wonen was.

Voor de pauze speelden Practicum Musicae studenten stukken in verschillende ensemble formaties en na de pauze voerde het PMO Beethoven’s 5de Symfonie uit.

Het optreden is terug te zien: klik hier!

Evenement bekijken →
445e Dies Natalis
feb.
7

445e Dies Natalis

Ter ere van de 445e dies natalis van de Universiteit van Leiden verzorgde het Practicum Musicae Orkest de muzikale intermezzi in de Pieterskerk te Leiden.

Na de traditionele diesoratie speelde het orkest de Pavane pour une infante défunte van Maurice Ravel.

Vervolgens werd aan prof. Lungisile Ntsebeza een eredoctoraat verleend en mocht het orkest opnieuw het podium op, ditmaal met Beethovens Ouverture zu"Corolian".

Evenement bekijken →
Kerstgalaconcert
nov.
15

Kerstgalaconcert

Het Grote Practicum Musicae 444 Kerstconcert was een feestelijk concert ter ere van de 444ste verjaardag van de universiteit. In de Arnold Schönbergzaal van het Koninklijk Conservatorium lieten de PM-studenten in een grote verscheidenheid aan ensembles van zich horen. Na de pauze speelde het Practicum Musicae Orkest de "Italiaanse" Vierde Symfonie van Mendelssohn.

Evenement bekijken →
Oprichtingsconcert
nov.
12

Oprichtingsconcert

Twee maanden na de oprichting in de zomer van 2019 debuteerde het Practicum Musicae Orkest in een uitverkochte Aalmarktzaal in het Stadsgehoorzaal, te Leiden.

Deze vuurdoop werd geopend met de ouverture Die Hebriden van Mendelssohn, een prachtige verklanking van deze Schotse eilanden. Het programma werd vervolgde met het virtuoze Introduction et Rondo Capriccioso van Camille Saint-Saëns waarin de talentvolle violist Maxime Gulikers de solopartij voor zijn rekening nam. Na de pauze speelde het orkest de geliefde Zevende Symfonie van Beethoven.

Dit concert is mede mogelijk gemaakt door Fonds1818.

Beeld: Wilke Geurds

Evenement bekijken →