Nieuwsbrief

Practicum Musicae Orkest  

Welkom bij de eerste editie van de PMO Nieuwsbrief! Heb je deze mail doorgestuurd gekregen en wil je vaker deze nieuwsbrief ontvangen? Meld je dan aan via de website onder het kopje concerten.

Concertdata

11 november 2022, 20.00

Lutherse kerk in Den Haag

__

12 november 2022, 20.00

Geertekerk in Utrecht

Vergeten Vrouwen

Op 11 en 12 november speelt het PM Orkest twee concerten rond het thema Vergeten Vrouwen. De kunsten zijn vaak nog een mannenwereld. Hoewel onder musici en solisten de balans steeds meer gelijk getrokken wordt, zijn componisten nog steeds meestal man. Deze reeks concerten biedt een mooie kans om kennis te maken met vrouwelijke componisten die lang minder aandacht hebben gekregen. Ook vinden vinden wij het belangrijk dat jonge musici in aanraking komen met verschillende muziekstijlen en componisten. Want als het aan ons ligt is het nooit te laat om vrouwelijke componisten het podium te geven dat zij verdienen, of dat nou componisten zijn uit de 18e of 21e eeuw.

 I feel I must fight for my music, because I want women to turn their minds to big and difficult jobs; not just to go on hugging the shore, afraid to put out to sea

Ethel Smyth

Programma

Hesce Mourits

Pater Noster

__

Ethel Smyth

Dubbelconcert voor viool en hoorn

Solisten: Sam Kuijper en Cecilia van Berkum

__

Louise Farrenc

Symfonie no. 3

Over Hesce Mourits (2002)

Hesce Mourits is cellist en componist. Ze studeert aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Larissa Groeneveld (cello) en Calliope Tsoupaki (compositie). Op jongere leeftijd begon ze aan de Sweelinck Academie, de jong-talentafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Hier heeft ze les gehad van onder andere Monique Heidema en Maarten Mostert.

Mourits heeft onder andere masterclasses gevolgd bij Timora Rosler, Jeroen den Herder en Leonid Gorokov. Ze heeft in diverse jeugd- en studentenorkesten gespeeld (waaronder het Kennemer Jeugd Orkest en het Nederlands Jeugd Strijk Orkest). Op dit moment is ze de aanvoerder van de cellosectie van het VU-orkest. Als solist heeft Mourits een voorliefde voor moderne en nieuwe muziek, met name van vrouwelijke componisten, en van componisten die speciale kwaliteiten vragen van de cellist (Sofia Gubaidoelina, Peter Vasks)

Werk van haar werd uitgevoerd in de Philharmonie Haarlem en aan het Koninklijk Conservatorium, en op dit ogenblik is een werk in voorbereiding dat te horen zal zijn op The Hague Highlights

 Voor het PM orkest schreef ik een stuk over het thema “vrouw”. Hiervoor gebruik ik het gedicht Paternoster van de dichter Antjie Krog. Antjie Krog is een Zuid-Afrikaanse dichter en schrijver. In haar literatuur komen thema’s als moederschap en vrouw zijn veel voor. Voor dit stuk heb ik zowel inspiratie gehaald uit dit prachtige gedicht als persoonlijke ervaringen. Enerzijds is het een gevoel van frustratie, radeloosheid of angst. Maar er zit ook een keerzijde aan. In het gedicht bevrijdt de vrouw zichzelf te midden van de natuur. Ze staat op een rots, bij de zee, ze voelt zich sterker dan ooit – ze is een vrije vrouw. Deze boodschap van hoop wil ik ook meegeven, seksisme zal altijd blijven bestaan, maar samen kunnen we ertegen strijden en elkaar helpen in de hoop ooit zo een bevrijd gevoel te mogen ervaren. 

  • Hesce Mourits over haar nieuwe stuk, Pater Noster

Over Ethel Smyth (1858-1944)

Dame Ethel Smyth werd geboren in een rijke middenstands familie in Engeland. Hoewel haar vader niet wenste dat zijn dochter een carrière als componist ambieerde, mocht Smyth toch naar het Conservatorium in Leipzig, waar ze het slechts een jaar uithield. Ze gaf haar muzikale droom niet op en nam lessen bij Heinrich von Herzogenberg. Ook werd ze goede vrienden met de componist Pyotr Tchaikovsky die haar later in zijn memoir omschreef als “een van de weinige vrouwelijke componisten waarvan men serieus kan zeggen dat ze iets waardevols bereikt op het gebied van muzikale creatie.” Na een tijdje gewoond en gewerkt te hebben in verschillende landen in Europa keert Smyth in 1890 terug naar Engeland waar ze naam begint te krijgen met haar operas. Tussen 1911 en 1913 gaf Smyth het componeren van grotere werken even op om zich te wijden aan de Engelse suffragette beweging. Ze heeft zelfs nog eens twee maanden in de gevangenis gezeten voor het ingooien van ramen met andere feministen. Toen een vriend van haar, Thomas Beecham, haar bezocht in de gevangenis schijnt ze The March of the Women te hebben gedirigeerd in een memorabel concert met de andere opgesloten suffragettes. Smyth is ook bekend vanwege haar openheid over haar liefdesrelatie met Virginia Woolf en andere bekende vrouwen.

Over Louise Farrenc (1804-1875)

Louise Farrenc groeide op in een creatieve familie van schilders en beeldhouwers. Ze begon al op jonge leeftijd op de piano en meldde zich op haar vijftiende aan bij het Conservatorium van Parijs voor compositie. Na haar studie begon Farrenc een carrière als concertpianist en was de enige vrouwelijke docent aan het Conservatorium van Parijs gedurende de gehele 19de eeuw. Ze bevocht de loonkloof tussen haar salaris en dat van haar mannelijke collega's op het Conservatorium en na jarenlang aandringen werd dit uiteindelijk ook toegekend. Alhoewel Farrenc nooit de erkenning kreeg voor haar muziek in haar eigen tijd, bleef ze naast haar andere werkzaamheden muziek componeren.

Tips!

Het is altijd leuk om voorbereid naar een concert te gaan en daarom hebben we een aantal tips op een rijtje gezet zodat u extra kunt genieten van het concert:

Classical Breakdown heeft een podcast aflevering speciaal over Symfonie no. 3 van Farrenc

Beluister het gedicht Paternoster waar Hesce Mourits haar stuk op inspireerde, voorgedragen door Antjie Krog

David Walliams geeft in zijn podcast een komische introductie over Ethel Smyth

Koop uw kaarten hier!

Steun ons!

Steun het PMO en word viool, cello of contrabas vriend! Door uw gulle vriendschap kunnen wij bijzondere projecten zoals deze financiëren. Om u daarvoor te bedanken ontvangt u de vriendenbrief en als u cello of contrabas vriend ontvangt u ook nog vrijkaarten. Voor vragen en aanmeldingen kunt u mailen naar bestuur@pmo.nl